Sokeritietoisuutta yliopiston hyvinvointiviikolla

08.10.2014  |  Kirjoittaja: Sari Köykkä

Tiistaina yliopiston rehtori Lauri Lajunen avasi järjestyksessään 7. hyvinvointiviikon, jonka puitteissa kampuksella oli monenlaisia fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen liittyviä pisteitä ja näytteilleasettajia.

Unirestan rooli ruumiin ravitsemisessa on kiistaton jokaisen yliopistolla päivänsä viettävän elämässä. Uniresta näkee, että ruuan terveellisyys on tärkeä osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Unirestan pisteellä Ravintolatoimenpäällikkö Henna ja tuotekehityspäällikkö Jarmo olivat tutustuttamassa erilaisten tyypillisten välipalojen sokeripitoisuuksiin. Kaikki esillä olleet 13 tuotetta olivat Unirestan omien kahviloiden vitriineistä poimittuja. Parhaaksi välipalaksi kaikista vaihtoehdoista osoittautui täytetty ruisleipä, jossa oli 2 palaa sokeria.

Päivittäisen saantisuosituksen mukaan sokerin määrän ei tulisi ylittää 18 palaa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että yhdessä 0,5l limsassa on huimat 27 palaa sokeria. Liittyen sokerin aiheuttamiin verensokerin vaihteluihin mukaan tarttui hyväksi nyrkkisäännöksi ohje:

• Valkoinen sokeri juoksee.

• Maito- ja hedelmäsokeri hölkkää.

• Tärkkelyksen sokeri kävelee.

• Kasvisten hiilihydraatti matelee.

Välipalapatukassa ja lautasellisessa porkkanaraastetta oli yllättäen sama määrä (2 palaa) sokeria, mutta porkkanan sokeri kuuluu kasvishiilihydraatteihin, jolloin se imeytyy hitaammin ja pitää kylläisenä pidempään eikä aiheuta niin suurta äkillistä heittoa verensokerin tasossa. Yllättävää on se, että banaanissakin on melkoisen suuri määrä sokeria! Jarmo suositteleekin valitsemaan hedelmien sijaan toisinaan myös kotimaisia marjoja, joissa on paitsi vähemmän sokeria myös paljon vitamiineja ja muita terveyttä edistäviä tekijöitä.

Oikea vastaus kuvassa olevan smoothien sokerimäärään on 9 palaa.

Kommentointi

Nimi: *
Otsikko:
Kommentti: *
 

Ravintola-agentti

Ravintola-agentti tutkii suurennuslasin kanssa kaikkea, mikä liittyy Unirestaan ja sen asiakkaisiin.