Kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia opiskelijaruokailusta

09.12.2013  |  Kirjoittaja: Sari Köykkä

Yliopiston kansainvälisessä ympäristössä pyörii paljon muualta Suomeen tulleita ihmisiä. Pelkästään vaihto-opiskelijoita tulee vuosittain noin 500 (lähde: Yliopiston nettisivut). Nyt kun syyslukukausi lähenee loppuaan, päätin käydä haastattelemassa muutamaa kansainvälistä opiskelijaa ja kysellä heidän kokemuksiaan Unirestan palveluista ja suomalaisesta opiskelijaruokailusta. Huolimatta siitä, että tutkimusotokseni ei ole lukumäärältään suuren suuri ja kaikki haastatellut henkilötkin sattuvat olemaan samalta mantereelta, sain monipuolista palautetta.

Haastatteluhaaviini osuivat venäläinen tyttö, kaksi espanjalaista poikaa sekä Ranskassa opiskelevat tytöt turkista ja kreikasta. Kaikki henkilöt sanoivat ruokailevansa yliopistolla vähintään kerran päivässä. Keski-Euroopasta tulevien mielipiteet olivat melko yhteneväiset, mitä tulee riisin ja perunan runsaaseen tarjontaan. Näiden lisäkevaihtoehtojen tilalle olisi heidän mielestä tarpeen lisätä kasviksia. Myös lihaa ja pihvejä saisi olla enemmän. Erityisesti espanjalaiset, joiden kotiyliopistossa ruoka maksaa 5,4 €, olivat tyytyväisiä hinta-laatusuhteeseen. Ranskasta tulevien mieleen oli erityisesti salaattibaarin runsas tuoretuotteiden tarjonta ja valinnanvapaus.

Venäläisen tytön (kuvassa ylhäällä) palaute puolestaan oli erittäin positiivista niin hinnan kuin laadun ja valikoimankin suhteen. Kun yritin kerta toisen jälkeen udella parannusehdotuksia, intoutui hän demonstroimaan kuvien avulla venäläisen ruuan eroista suomalaiseen tarjontaan verrattuna. Kyseinen naisopiskelija ei kuitenkaan ollut tietoinen esimerkiksi Juliniassa tarjoiltavasta aamupalasta tai siitä, että lounaan jälkeen kahvin voi saada edullisempaa hintaan. Tässä voisi olla paikka englanninkielisen markkinoinnin tehostamiseen yliopistolla. Kokonaisuudessaan vaihto-opiskelijoiden palaute oli joko neutraalia ja positiivista. Tarjonnan puolesta kasvikset tulivat esille jokaisen haastatellun puheissa. Tähän asiaan myös Uniresta on kiinnittänyt huomiota viime aikoina mm. ottamalla vastaan ja käsittelemällä OYY:n järjestämän kasvisruokakyselyn yhteenvedon (Katso juttu).

Kommentointi

Nimi: *
Otsikko:
Kommentti: *
 

Ravintola-agentti

Ravintola-agentti tutkii suurennuslasin kanssa kaikkea, mikä liittyy Unirestaan ja sen asiakkaisiin.